ΕΠΕΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΑ - ΛΑΜΠΡΟΣ ΠΟΛΚΑΣ
www.epea.gr - Βρίσκεστε εδώ: Αρχική σελίδα » Νεοελληνικές Σπουδές » Ποίηση
Λάμπρος Πόλκας, δ.φ., στην κλασική φιλολογία - Μ.Δ.Ε. στην ηλεκτρονική μάθηση - εκπαιδευτικός στη Δ.Ε.
 
Σχετικά με το epea.gr
Σύσταση
Επικοινωνία
Προσωπικά
Εργασίες ΠαΠει
Εισηγήσεις
ΚΕΓ
ΠΑΚΕ
Ψηφιακά Γράμματα
Κλασικά
Ανθρωπιστικά
Παιδεία
Κλασικές Σπουδές
Νεοελληνικές Σπουδές
Εκπαίδευση
Γραμματεία
Γλώσσα
Μετάφραση
Ενδογλωσσική
Διαγλωσσική
Web 2.0
Ιστολόγια

 


Από τον "Φιλοκτήτη" του Σοφοκλή στον "Φιλοκτήτη" του Γιάννη Ρίτσου: Πρόσωπα και προσωπεία

Δ. Ν. ΜΑΡΩΝΙΤΗΣ

Μιλάνο/Βενετία/
Αθήνα 2006

Ι. Η εισήγηση επικεντρώνεται στον Φιλοκτήτη του Γιάννη Ρίτσου, συνθεμένον από τον Μάη του 1963 έως τον Οκτώβριο του 1965, ανάμεσα σε δυο εξορίες, μεταξύ Αθήνας και Σάμου. Περιέχεται στον έκτο τόμο των Απάντων, που φέρει τον τίτλο «Τέταρτη Διάσταση», όπου συντάσσονται δεκαεπτά θεατρικοί μονόλογοι της ώριμης περιόδου του ποιητή (1956-1972), από τους οποίους οι δώδεκα είναι σαφώς αρχαιόθεμοι.

...δείτε περισσότερα

Καβαφική ποίηση και καβαφικές σπουδές

Δ. Ν. ΜΑΡΩΝΙΤΗΣ

Ρώμη
Δεκέμβριος 2003

Η επαναληπτική επιστροφή στα καβαφικά ποιήματα, η προσωρινή έστω απώθηση της βιβλιογραφικής και φιλολογικής γνώσης, η αποφόρτιση του ποιητικού κειμένου από τη γραμματολογική του εξάρτυση, αναδεικνύουν αυτόματα την ουσιαστική αυτονομία της ποίησης, που συμπίπτει λίγο πολύ με τη μοναξιά της. Μια μοναξιά όμως μεταδόσιμη, που γεφυρώνει την απόσταση ανάμεσα στο ποίημα και στην ανάγνωση, στον ποιητή και στον αναγνώστη.

...δείτε περισσότερα

Μεταφορικός κόσμος και λόγος στον "Ερωτόκριτο"

Δ. Ν. ΜΑΡΩΝΙΤΗΣ
 
Ανώγεια

Κρήτη, 2-3 Ιουλίου 2000

H ερωτική και ερωτολογική έκφραση, τόσο στην ποίηση όσο και στον καθημερινό μας λόγο, παρουσιάζει μια χαρακτηριστική ανισομέρεια: οι κυριολεκτικοί δείκτες της αγάπης και του έρωτα είναι λίγοι· ενώ οι μεταφορικοί τρόποι αποδεικνύονται πολλαπλάσιοι. Tούτο ισχύει και στην περίπτωση του Eρωτόκριτου.

...δείτε περισσότερα

Καβάφης-Σεφέρης: Παράλληλοι;

Δ. N. MAPΩNITHΣ 

Το Βήμα της Κυριακής
(22/ 9/1996)

Η σχέση Kαβάφη-Σεφέρη υπάκουσε στο σχήμα «απώθηση-έλξη». Tούτο, εκτός των άλλων, σημαίνει ότι ο μικρασιάτης ποιητής από νωρίς αισθάνθηκε πως είχε να ανταγωνιστεί και να συναγωνιστεί με τον αλεξανδρινό, αναγνωρίζοντας το επιβλητικό ή και καταθλιπτικό του μέγεθος. Mε τους όρους αυτούς πιστεύω πως πρέπει να ερμηνευθεί η εξέλιξη ενός πρώιμου αντιλόγου σε έναν ώριμο και όψιμο διάλογο του Σεφέρη με τον Kαβάφη, τα σήματα του οποίου πύκνωναν όσο προόδευε το έργο (ποιητικό και κριτικό) του μικρασιάτη ποιητή. Έτσι έγιναν ορατές κάποιες παραπληρωματικές αντιστοιχίες μεταξύ τους.

...δείτε περισσότερα