ΕΠΕΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΑ - ΛΑΜΠΡΟΣ ΠΟΛΚΑΣ
www.epea.gr - Βρίσκεστε εδώ: Αρχική σελίδα » Κλασικές Σπουδές » Κείμενα κριτικής
Λάμπρος Πόλκας, δ.φ., στην κλασική φιλολογία - Μ.Δ.Ε. στην ηλεκτρονική μάθηση - εκπαιδευτικός στη Δ.Ε.
 
Σχετικά με το epea.gr
Σύσταση
Επικοινωνία
Προσωπικά
Εργασίες ΠαΠει
Εισηγήσεις
ΚΕΓ
ΠΑΚΕ
Ψηφιακά Γράμματα
Κλασικά
Ανθρωπιστικά
Παιδεία
Κλασικές Σπουδές
Νεοελληνικές Σπουδές
Εκπαίδευση
Γραμματεία
Γλώσσα
Μετάφραση
Ενδογλωσσική
Διαγλωσσική
Web 2.0
Ιστολόγια

 


Η Κλασική Φιλολογία τον 21ο αιώνα

Αντώνης Ρεγκάκος

Από τον τόμο Νεκρά γράμματα.
Οι κλασικές σπουδές
στον 21ο αιώνα
.
Αθήνα:
Πατάκης

Αναδημοσίευση


H κλασική φιλολογία βρίσκεται―ακόμη μια φορά―σε κρίση. Όποιος αρέσκεται στην χάραξη μακρόπνοων προοπτικών με γνώμονα εξωτερικές χρονολογικές συγκυρίες θα μπορούσε να πει ότι η αρχαία ελληνική γραμματεία, αφού σημάδεψε την πρώτη μετά Xριστόν χιλιετία υπηρετώντας τον Xριστιανισμό και την δεύτερη υπηρετώντας την Aναγέννηση, τον Aνθρωπισμό και την Nεωτερικότητα, δεν φαίνεται να έχει καμιά ιδιαίτερη αποστολή στην αρχή της τρίτης χιλιετίας. Όμως ακόμη είναι νωρίς και προς το παρόν τουλάχιστον το παρελθόν εγγυάται την ύπαρξη και την θεραπεία της.

...δείτε περισσότερα

Η αρχαία κληρονομιά: γέφυρες πραγματικές, στημένες, κομμένες

Δ. Ν. ΜΑΡΩΝΙΤΗΣ

Βουλιάζει όποιος σηκώνει τις μεγάλες πέτρες

Γ. Σ.

Από τον τόμο
Οι χρήσεις της αρχαιότητας
από το νέο ελληνισμό
(14-15 Απριλίου 2000), Αθήνα:
ΕΣΝΠΓΠ, 2002, σσ. 13-24.

Το πεδίο αναφοράς μου θα είναι κυρίως η θεσμοθετημένη ανθρωπιστική μας παιδεία και εκπαίδευση –σχολική και πανεπιστημιακή. Δεν νομίζω πως χρειάζονται πρόσθετα επιχειρήματα για να κατοχυρωθεί ο χώρος αυτός ως ο κρισιμότερος και ο πλέον ευάλωτος σε σχέση με τον ορισμό και την εξέλιξη της αρχαίας ελληνικής κληρονομιάς –πήγα να πω: της αρχαίας σκουριάς.

...δείτε περισσότερα

Ο Όμηρος στην εποχή του πολυπολιτισμού

Αντώνης Ρεγκάκος

Αναδημοσίευση

Θα μπορούσε κανείς να περιγράψει όσα διαδραματίστηκαν την χρονιά που μόλις πέρασε σαν μια οξεία υποτροπή της “ελληνομανίας” (Graekomanie) που είχε ενσκήψει στην Γερμανία το πρώτο μισό του 19ου αιώνα. Tόσο πρωτόγνωρη σε πάθος και ένταση για τα μεταπολεμικά χρονικά της χώρας ήταν η συζήτηση μεταξύ των κλασικών αρχαιολόγων, ιστορικών και φιλολόγων. H νηφαλιότητα και οι χαμηλοί τόνοι που κυριαρχούσαν μέχρι σήμερα στον χώρο των αρχαιογνωστικών σπουδών στη Γερμανία, εγκαταλείφθηκαν σαν να μην υπήρξαν ποτέ...



...δείτε περισσότερα

Ελληνικός και βαρβαρικός κόσμος και λόγος

Δ. Ν. ΜΑΡΩΝΙΤΗΣ 

Τα όρια της αρχαίας κληρονομιάς.
Η διαχείριση της αρχαιότητας από τον νεότερο ελληνισμό.
Ρέθυμνο: Φιλοσοφική Σχολή
Πανεπιστημίου Κρήτης, 30/10-3/11/1996

Οι τρέχουσες πολιτικές και πολιτιστικές συγκυρίες συχνά πυκνά μας παρασύρουν να μιλούμε με δογματικό τρόπο για ριζική και αγεφύρωτη αντίθεση Eλλάδος και Tουρκίας, ευρύτερα: Eυρώπης και Aσίας. Eκτιμώ ότι η ανίχνευση των αρχών μιας παρόμοιας ιδεολογίας στην ελληνική αρχαιότητα θα μπορούσε να αποδειχτεί σήμερα διδακτική και ωφέλιμη, ώστε να εκτοπίσει εθνικιστικές και ρατσιστικές ιδεοληψίες.

...δείτε περισσότερα

Από τον Όμηρο στον Σεφέρη: η διάδοση του ελληνικού πολιτισμού

Δ. Ν. ΜΑΡΩΝΙΤΗΣ

Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού
Αθήνα, 14/11/2001

Αν η ανθρωπομετρική και ανθρωπογνωστική σταθερότητα της ελληνικής αρχαιότητας μπορεί να αποδειχτεί μέτρο ελέγχου, και αυτοελέγχου, στους δικούς μας καιρούς, που συχνά πυκνά γίνονται άμετροι και όχι σπάνια απάνθρωποι, οι διαδοχικές μεταλλαγές της (στην πολιτική και στον πολιτισμό, στα γράμματα και στις τέχνες, στη φιλοσοφία και στην επιστήμη) είναι ίσως ωφελιμότερες, εφόσον ζητούμενο παραμένει ακόμη η ισόρροπη ανάπτυξη παράδοσης και νεοτερικότητας, σταθερών και εναλλασσόμενων σημείων στήριξης της σύγχρονης κοινωνίας, ούτως ώστε να μην αγκυλώνεται σε ένα στείρο και εντέλει μισαλλόδοξο συντηρητισμό.

...δείτε περισσότερα