ΕΠΕΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΑ - ΛΑΜΠΡΟΣ ΠΟΛΚΑΣ
www.epea.gr - Βρίσκεστε εδώ: Αρχική σελίδα » η-βιβλία
Λάμπρος Πόλκας, δ.φ., στην κλασική φιλολογία - Μ.Δ.Ε. στην ηλεκτρονική μάθηση - εκπαιδευτικός στη Δ.Ε.
 
Σχετικά με το epea.gr
Σύσταση
Επικοινωνία
Εργογραφία
Βιβλία-μελέτες
Κείμενα σε τόμους
¶ρθρα σε περιοδικά
Δημοσιεύσεις
Εφαρμογής
Θεωρητικά
η-βιβλία
Μεταφραστικά
Εισηγήσεις
Συνέδρια
Ημερίδες
Σεμινάρια
Web 2.0
Ιστολόγια
Wikis σχολικά
Wikis ΚΣΕ
Zotero
Flickr
Scoopit
Ιστοσελίδες
Φιλοσοφικός λόγος
1ο Πειραματικό
Διάφορα
Παρουσιάσεις
Τεχνολογικά ΠαΠει

 


Τα ομηρικά έπη

Λάμπρος Πόλκας

Τα "Ομηρικά έπη", που παρουσιάζονται εδώ, συντάχθηκαν από τον Δ. Ν. Μαρωνίτη και τον Λ. Πόλκα, και αποτελούν σήμερα τμήμα του ηλεκτρονικού "Εγκυκλοπαιδικού Οδηγού: Αρχαϊκή επική ποίηση" του ΚΕΓ. Στον "Οδηγό" εντάσσονται επίσης τα "Ησιόδεια έπη" (συνταγμένα από τον Δ. Ν. Μαρωνίτη), τους "Ομηρικούς Ύμνους" (της Τριανταφυλλιάς Γιάννου), καθώς επίσης την "Ομηρική εποχή", την "Ομηρική κοινωνία" και τη "Μυκηναϊκή και Γεωμετρική Τέχνη" (του Κ. Τουλούμη). Η επιμέλεια του "Οδηγού" έγινε από την Τριανταφυλλιά Γιάννου.

 

...δείτε περισσότερα

Αρχαϊκή Επική Ποίηση: Από την Ιλιάδα στην Οδύσσεια

Λάμπρος Πόλκας

 

 
Το ψηφιακό βιβλίο "Αρχαϊκή επική ποίηση: από την Ιλιάδα στην Οδύσσεια", (έκδοση του ΚΕΓ), είναι μια εισαγωγή στην αρχαϊκή επική ποίηση, με έμφαση στα δύο ομηρικά έπη, προορισμένη για διαταξική υποστήριξη της διδασκαλίας τους στο Γυμνάσιο. Το ηλεκτρονικό σήμερα βιβλίο εκδόθηκε πρώτα έντυπο από το Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών-Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη.

Η Εισαγωγή ορίζει το ευρύτερο πλαίσιο της ομηρικής ποίησης: Aνιχνεύει την ταυτότητα του Ομήρου και την υποθετική σχέση των ομηρικών επών με την ιστορία. Σχολιάζει το ύφος και τη γλώσσα, τον τρόπο σύνθεσης, εκφοράς και πρόσληψής τους, καθώς και τις αναλογικές ομοιότητες και διαφορές Ιλιάδας και Οδύσσειας.

Το Πρώτο Mέρος αναγνωρίζει τους όρους και προτείνει ορισμούς της ομηρικής αφήγησης. Διακρίνει τον μύθο από την πλοκή των δύο επών και την τεχνική από την τέχνη τους. Παρουσιάζει τους ανώνυμους και επώνυμους αοιδούς της Ιλιάδας και της Οδύσσειας, που αποτελούν προδρομικά είδωλα των ραψωδών. Συστήνει την παραδοσιακή αοιδή σε σύγκριση και διάκριση προς την εξωτερική αφήγηση του ποιητή και προς τις εσωτερικές διηγήσεις των ηρώων.

Το Δεύτερο Mέρος αναφέρεται στο αφηγηματολογικό πρόβλημα του ρόλου των ομηρικών θεών, αν δηλαδή εκτός από τον θεολογικό τους ρόλο διεκπεραιώνουν και ποιητική αποστολή καθορίζοντας (ή συγκαθορίζοντας μαζί με τον ποιητή) την εξέλιξη του μύθου και κυρίως την πλοκή των ομηρικών επών. Εξετάζεται καταρχήν ο ποιητικός ρόλος των Μουσών και στη συνέχεια των ολύμπιων θεών.

Το Tρίτο Mέρος αφιερώνεται στην ομηρική αρεταλογία. Η αρετή, το αποφασιστικότερο σήμα για το ήθος των ομηρικών ηρώων, oρίζει τη στάθμη του ομηρικού πολιτισμού σε πολεμικό αλλά και σε μεταπολεμικό περιβάλλον. Πυρηνικό στοιχείο, τέλος, της ομηρικής αρετής αναδεικνύεται το κλέος, το οποίο μετασχηματίζεται.

Στον Δ. Ν. Μαρωνίτη οφείλονται το Πρώτο και το Δεύτερο Μέρος του βιβλίου. Στον Λάμπρο Πόλκα η "Εισαγωγή" και το Τρίτο Μέρος: "Ομηρική Αρεταλογία".

...δείτε περισσότερα